Πώς θα πείσω το παιδί μου να διαβάσει βιβλία;








  Η πλειοψηφία των παιδιών στις μέρες μας από την παιδική έως την εφηβική ηλικία δεν συμπαθούν το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων. Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες απομακρύνονται ακόμη περισσότερο από την ιδέα αυτή. Η σκέψη για παραπάνω ανάγνωση από την καθιερωμένη -σχολικές απαιτήσεις- τους δημιουργεί άγχος και αποστροφή.
  Τα παιδιά με δυσχέρεια στην ανάγνωση κατανοούν το χαμηλό    αναγνωστικό τους επίπεδο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας τους, γνωρίζουν ότι θα χρειαστούν πολύ χρόνο και κόπο να διαβάσουν και να κατανοήσουν το περιεχόμενο ενός βιβλίου και αυτό είναι που τα απωθεί.
  Από έρευνες που έχουν γίνει αποδείχτηκε ότι τα παιδιά με δυσκολία στην ανάγνωση είναι αυτά που βγαίνουν περισσότερο από όλα κερδισμένα από μια καθημερινή ολιγόλεπτη βιβλιοαναγνωσία. Εκτός όμως από την βελτίωση της ανάγνωσης, το παιδί θα βοηθηθεί και στην έκφραση και την ορθογραφία του. Ακόμη θα εμπλουτίσει το λεξιλόγιο του, θα έχει μεγαλύτερη ευχέρεια στην κατανόηση κειμένων.
  Βέβαια για να καταλήξουμε στους τρόπους αντιμετώπισης της αναγνωστικής άρνησης θα πρέπει πρώτα να δούμε τις αιτίες του φαινομένου. Τα παιδιά με ΜΔ (κυρίως δυσλεξία, δυσορθογραφία, ΔΕΠ-Υ ) αρνούνται πεισματικά να ασχοληθούν με την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων -αλλά και του σχολείου. Αυτό συμβαίνει γιατί γνωρίζουν ότι θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο από τα υπόλοιπα παιδιά και θα καταλήξουν να διαβάζουν για ώρες. Επίσης, μαζί με την αυξημένη χρονική διάρκεια, που καταλήγει σε κούραση, το παιδί νιώθει την πίεση και το άγχος των γύρω του για την επιτυχή του ανάγνωση και αυτό επιτείνει και το δικό του άγχος για επιτυχία.

Πώς μπορούμε να παρακινήσουμε το παιδί;
  • Ποτέ δεν πρέπει να μαλώνουμε το παιδί επειδή κάποιος φίλος του ή γνωστός μας διαβάζει εξωσχολικά βιβλία και αυτό όχι. Η σύγκριση και η πίεση περισσότερο αρνητικά αποτελέσματα θα φέρει από ότι τα επιθυμητά.

  • Ωφέλιμο θα ήταν αν το παιδί από μικρή ηλικία είχε την εικόνα της ανάγνωσης ως κάτι πολύ όμορφο. Για παράδειγμα, η εικόνα της μητέρας να του διαβάζει παραμύθια πριν τον ύπνο. Αυτό μπορεί να συνεχιστεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες -μέχρι τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού- διαβάζοντας εκτός από παραμύθια, ιστορίες ή ακόμη και άρθρα που θα μπορούσαν να το ενδιαφέρουν.

  • Πολλά βιβλία στις μέρες μας έχουν ενσωματωμένο έναν κώδικα QR, δηλαδή με μία εφαρμογή στο κινητό ή το tablet σας σαρώνετε το βιβλίο και ακούτε να διαβάζει κάποιος την ιστορία για εσάς. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να διώξει το άγχος της ανάγνωσης. ΌΜΩΣ  θα πρέπει να του επισημάνετε ότι θα πρέπει να διαβάζει συγχρόνως με την αυτόματη ανάγνωση.



  • Μια καλή αρχή θα ήταν να αρχίσει τις αναγνώσεις του από κείμενα πιο διασκεδαστικά γι'αυτό απ'ότι ένα βιβλίο. Θα μπορούσε να γίνει συνδρομητής σε κάποιο περιοδικό που έχει θέμα το οποίο το ενδιαφέρει. Επίσης μια πρόταση είναι και τα κόμιξ, τα οποία συνοδεύονται από εικόνες και είναι πιο ελκυστικά, όπως επίσης και βιβλία με ανέκδοτα που κεντρίζουν σίγουρα το ενδιαφέρον των παιδιών. 

  • Το περιβάλλον είναι αυτό που επηρεάζει άμεσα όλα τα παιδιά και διαμορφώνει τις αξίες και τα ενδιαφέρονται τους. Η εικόνα διαβάσματος από την μητέρα και τον πατέρα μέσα στο σπίτι θα δώσει την εντύπωση στο παιδί ότι αυτό είναι κάτι πολύ απλό και συνηθισμένο που όλοι μπορούν να το κάνουν. Οι γονείς δεν είναι ανάγκη να διαβάζουν κάποιο βιβλίο. Ακόμα και μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό είναι ανάγνωση.

  • Το σπίτι μας είναι ο χώρος που νιώθουμε άνετα και το διακοσμούμε όπως εμείς θέλουμε. Δημιουργήστε μια ζεστή γωνιά βιβλιοθήκης στο δωμάτιο του με χρώματα και αντικείμενα της επιλογής του. Φτιάξτε ένα ωραίο περιβάλλον, μαζέψτε όλα τα βιβλία που έχετε σε αυτό το σημείο. Σίγουρα η δημιουργία μιας τέτοιας διαφορετικής γωνιάς στον δικό του χώρο, θα δώσει περισσότερες πιθανότητες για ανάγνωση.

πηγή: διαδίκτυο


  • Κάποια ελεύθερα απογεύματα θα βοηθούσε πολύ να επισκέπτεστε την δημόσια βιβλιοθήκη της περιοχής σας. Και μόνο η αίσθηση του χώρου είναι πολύ πιθανό να το κάνει να δει την βιβλιοανάγνωση με άλλο μάτι.                                                                                                           

  Δεν θα πρέπει να πέσουμε στο συχνό λάθος της δωροδοκίας του παιδιού, για να διαβάσει βιβλία. Αν δεν το κάνει επειδή το θέλει, δεν θα το απολαύσει και αν δεν το απολαύσει δεν θα υπάρξει βελτίωση. ΑΝ θέλετε να το επιβραβεύσετε για την ανάγνωση του μπορείτε να του κάνετε μικρά δώρα σχετικά με βιβλία (π.χ. σελιδοδείκτες, φωτάκι νυχτός για βιβλία...)
  Όλα τα παραπάνω για να μπορέσουν να αποδώσουν καρπούς θα πρέπει να γίνουν χωρίς πίεση. Δεν πρέπει να θεωρήσει το παιδί ότι είναι μια αγγαρεία, που πρέπει να κάνει αλλά  απόλαυση. Μέσα από τα βιβλία ταξιδεύουμε σε άλλους κόσμους, δημιουργούμε εικόνες με το μυαλό μας και ξεφεύγουμε από την καθημερινότητα. Αυτό θα πρέπει να δώσουμε στο παιδί να καταλάβει και όχι ότι είναι κάτι που ΠΡΕΠΕΙ  να κάνει.


                                                                                                          πηγή: διαδίκτυο




Επιμέλεια άρθρου: Μάρω Ανδρουλάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

© Free Blogger Template. Designed By El Design